Bella Isla Isabela 🏝

9 februari 2024 - Puerto Villamil, Ecuador

De Galapagos bestaat uit vele eilanden. We bezochten al Santa Cruz, Nort Seymour, Baltra en Floreana. De afgelopen dagen waren we op isla Isabela.

Joke en Coen

Dit eiland is de grootste maar maar een piepklein deel is bewoond en kun je bezoeken. De stad is Puerto Villamil en is heel klein en gemoedelijk. Het heeft een caraibische sfeer.

Villamil

Palmbomen, salsa klanken klinken uit de radio's, zee, strand en straten van zand. Ook hier leven de meeste mensen van het tourisme. De gidsen zijn enthousiast en weten veel te vertellen over de flora en fauna.

Villamil, de haven

(Foto: 2 mtr afstand houden is op dit dek onmogelijk, en je moet er toch langs).

We gingen als eerste op de Tintoreras tour. Een excursie naar een eilandgroepje vlak voor Villamil. We voeren langs rotsen met Galapagos pinguïns en blue footed boobies (Blauwvoet Jan van Genten).

Blue footed boobies / Blauwvoet Jan van Gent

Daarna meerden we aan voor een wandeling over Tintoreras. Tintoreras is de lokale naam van de white tip haai. We leren over 2 soorten lava: poehoehoe en ouchouch. We zien heel veel zwarte zeeleguanen, ze zijn bijna onzichtbaar op het zwarte lava en je moet goed opletten dat je er niet bovenop eentje stapt.

Joke en Maris

Daarna gaan we snorkelen. Zeeschildpadden, vissen, roggen er is veel te zien (zie foto's).

Rog

De dag erna ga ik duiken en Coen en Joke lopen naar en op de vulkaan Siera Negro. Het duiken was helaas geen succes. Onprofessioneel duikcentrum en slechte omstandigheden in het water.

Moooiiii

Tour los Túneles is onze laatste tour op Isabela. Weer varen, een stukje wandelen en snorkelen. Het was de beste snorkeldag tot nu toe. Prachtig landschap onder en boven water en veel veel veel schildpadden.

Coen en schildpad

Het blijft ongelooflijk dat dieren zo dichtbij komen. Je draait je om en ligt oog in oog met een pinguïn en de zeeschildpadden mag je niet aanraken maar ze zwemmen soms bijna tegen je aan.

Zeepaardje

We zagen verder nog zeepaardjes, haaien, tropische vissen en als je je hoofd boven water steekt zie je pinguïns, zeeleeuwen en blue footed boobies op de rotsen.

Hai haai

Het was gewoonweg wéér genieten!

Maris xx

Pinguin

1. Tante Caar:
    10 februari 2024
    Prachtig allemaal. En grappige namen ook.
    Geniet nog even!! 😘
  2. Monique Harthoorn:
    10 februari 2024
    Oh.. blue footed boobies! Geweldig. Wat een wonderschone tocht maken jullie.

Jouw reactie