Het was lastig vertrekken ✈️

17 februari 2024 - Aeropuerto Internacional José Joaquín De Olmedo, Ecuador

We verlaten isla Isabella, het mooiste bewoonde eiland van de Galapagos, vinden wij. Met de ferry gaan terug naar isla Santa Cruz waar we een excursie naar isla Plazas maken, het mooiste onbewoonde eiland van de archipel🏝.

De groen gele leguaan

Alle tours gaan gepaard met snorkelen🤿!! En we boffen, want we snorkelen in Túneles, de mooiste snorkelplek tot nu toe🐟🐡🪸.

Hoe heet deze ook alweer?

Het laatste eiland van onze reis is isla San Cristobal. We komen aan tijdens een tropische stortbui die uren duurt. Dus de hangmat in en afwachten.

Ontbijt op het dakterras vh hotel

De volgende dag gaan we op een excursie de hooglanden in. Het is er groen door alle regen. We bezoeken het strand puerto Chino 🏖, een schildpadden broedplaats 🐢 (je kunt nóóit genoeg schildpadden zien), een kratermeer (San Cristobal Biological Reserve).

San Cristobal Biological Reserve

De dag erna ga ik duiken bij Kicker Rock/Leon Dormido, met een zeer professionele duikschool, Blue Evolution 🤿. De omstandigheden waren niet ideaal, maar vooral de 2e duik was prachtig. In de verte 1 hamerhaai gezien en midden in een school van miljoenen vissen gehangen (zie video).

Bidmuurvis

En dan zit het erop, 14 dagen Galapagos. Het was geweldig🥰!

Portret van een jonge zeeleeuw

Maar vertrekken viel nog niet mee...😁.

Op de dag van vertrek naar Guayaguil gingen Coen en ik nog heeeel even snel naar Playa Mann om nog een aller-, aller-, allerlaatste keer te snorkelen 🐠 🦭🐟. Het water was heerlijk! Rustig, mooi, blauw, visjes en zeeleeuwen. Genoten🩵!

Laatste x snorkelen, playa Mann

Na een korte douche, hup  door naar het vliegveld. Nemen we een taxi 🚕? Tis niet ver, maar wel verschrikkelijk warm. Dus we nemen een taxi en 3 minuten later zijn we er al🫢.

Lang wachten op het vliegveld

Inchecken, x-ray check van de tassen en wachten in een warme hal 🥵. Er is een soort van winkeltje met dure vieze koffie😏. We vliegen om 13 uur... euhm... ik bedoel...

We krijgen een mail om 13 uur: de vlucht naar Guayaguil is vertraagd tot 16 uur, dan tot 17 uur, dan tot 18 uur en dan tot 17:50 😵‍💫.

Zeeleeuwen een dagje naar het strand

Gelukkig mochten we het vliegveld verlaten. Nog even terug het plaatsje in, lunchen, een lekker ijsje eten 🍨 en zeeleeuwen kijken, dat verveelt, net als schildpadden kijken, nooit (zie video's). Dus boffen we dat we wat extra tijd hebben gekregen.

Het blijkt dus lastig vertrekken, maar met 4,5 uur vertraging Is het dan toch gelukt🙂.

Vliegen naar Guayaguil

Galapagos, nos vemos😍👋🏝.

We hebben de volgende dag een avond/nachtvlucht naar Amsterdam (ook vertraagd, zo makkelijk is het niet om naar huis te gaan blijkbaar), dus gaan we overdag eerst nog een paar uurtjes het centrum van Guayaguil in. We bezoeken twee musea en ik koop 4 Spaanse boeken van Isabel Allende📚 voor in Nederland.

Figurino Valdivia, museo MAAC

In parque Bolivar worden we omringd door leguanen, vooruit ...nog een "paar" foto's dan 😁, zie album.

Plaza BolivarPlaza Bolivar

We duiken nog even in het zwembad van ons hotel.

Hotel Mundial City

En dan is het echt zover. De reis zit erop🎒!

Het was mooi, leuk, soms lastig, soms (lekker) alleen, koud, warm, nat, droog, sneeuw, lekker eten, bus, vliegtuig, ferry, fiets, brommer, wandelen, sneeuw, zon, regen, woestijn, bergen, kust, dieren, mensen, prachtig, fantastisch!!

Maar bovenal een waardevolle ervaring!

Rio Guaya

En nu ben ik klaar om naar huis te gaan! Zin om iedereen weer te zien, te knuffelen en alle indrukken een plekje te geven.

Maris xx❤️

Laatste etentje op de Galapagos

Het laatste avondmaal op de Galapagos met Coen en Joke🍽

@C&J: Bedankt voor de fantastische, leuke, gezellige én relaxte tijd. Fijn de Galapagos samen met jullie te hebben mogen bereizen💚💙🩵.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke T:
    Bedankt dat we mee mochten :) Een onvergetelijke vakantie! C&J
  2. Joke:
    17 februari 2024
    En terwijl ik dit lees, ben je al bijna weer thuis. Nog een uurtje of 4.
    Wat een prachtige en verhalen, foto.s .
  3. Margaret Warmenhoven:
    17 februari 2024
    Je hebt ons genoeg stof tot nadenken gegeven, waar gaan wij heen........ Was leuk om mee te lezen. Nu weer aarden in Utrecht. Succes.
  4. Lydia:
    Hoi Mariska,
    Wat een prachtige reis heb jij gemaakt.
    Ik heb al je verhalen gelezen en had echt t gevoel dat ik een beetje meereisde.
    Veel van de plaatsen waar jij was, ben ik ook geweest, en net als jij vond ik de Galapagos zo n fantastische ervaring! Vooral omdat de dieren totaal niet bang voor mensen zijn.
    Zo hoort het toch te zijn, dat maakt toch zo gelukkig.
    We staan zó ver van de natuur af in onze “beschaafde ‘ samenleving 🤪
    Ik ben nu weer aan t werk in een animal shelter in India, daar word ik heel gelukkig van.
    En reizen us toch een van de mooiste dingen die er is!
    Hoop je weer te zien in augustus, veel sterkte met t aanpassen aan t “normale” leven. En bedankt dat je ons zo mee hebt laten genieten
  5. Marlous:
    Welkom terug in NL. :-)