Chili - Argentinië 2-2

7 november 2023 - El Calafate, Argentinië

Geen voetbaluitslag⚽️, maar het aantal keer dat ik, tot nu toe, in beide landen ben geweest tijdens deze reis. Ik reis voornamelijk in Chili, maar soms is het handig om even iets moois in Argentinië te bezoeken.

Nog meer cijfers: 3 - 3

3 tours in 3 dagen in (de omgeving van) Torres del paines / Puero Natales.

Marissie met de '3 torens' op de achtergrond

Dag 1: Dagtour Nationaal park Torres del Paine.

Dag 2: Boottour gletsjers Balmaceda en Serrano.

Dag 3: Wandeltocht op cerro (=heuvel) Benitez.

Torres de Paines is een van de mooiste natuurgebieden ter wereld. Het bestaat uit bergen, gletsjers, meren en rivieren. Het meest beroemd en bekeken zijn de 3 bijzondere gekleurde stenen 'torens', tussen de gehele bergketen.

Mirador lago Sarmento: Torres del Paine

De uitzichten zijn spectaculair en ik heb meren gezien, zo blauw, dat je niet gelooft dat het echt is.

Rio

De tourgids was Jhon. En nee, ik heb geen spelfout gemaakt😉. Hij was moeilijk te verstaan als hij Engels sprak. In het Spaans werd het er niet beter op en ook de gebruikte versterking, die veel te hard stond, droeg ook niet bij aan de verstaanbaarheid😄.

Mirador laguna Amarga

De boottocht was op een, nogal zacht uitgedrukt, wisselvallige dag. Binnen 5 minuten kon het wisselen tussen regen 🌦, droog, zon ⛅️, een dikke bui 🌧 en dan weer een waterig zonnetje🌥. Al dan niet met flinke wind💨. Het resulteerde in ieder geval in een mooie regenboog🌈. Ik zat met leuke mensen aan tafel, dus het werd wél een gezellige dag.

Regenboog

Onderweg naar de gletsjers kwamen we watervallen tegen, zeeleeuwen en condors. De grootste gletsjer was Serrano, en die maakte dan ook het meeste indruk.

Gletsjer Serrano

Op dag 3 heb ik enorm genoten van een prachtige wandeling van 4 uurtjes. Gids Juan óf Jorge (dat weet ik niet meer maar ze heten allemaal zoiets😆) was superrelaxed en vertelde veel over de bloemetjes en bijtjes (en bomen, dieren en grottekeningen).

Cerro Benitez

Uiteraard weer véél te véél foto's gemaakt deze dagen. Een hele kleine selectie ervan vind je in de albums. Vergeet je ook niet om even naar de video's te kijken?

Cerro Benitez, uitzicht op Torres del Paines

Xx Maris