Gratis 'Spaanse les'

10 oktober 2023 - Valparaíso, Chili

Het laatste verhaal is even geleden, maar je kunt de reis wel in beeld volgen, want foto's worden bijna dagelijks geplaatst. En soms spreken beelden voor zichzelf.

Copiapó

Op dit moment zit ik in de bus naar Valparaiso. Een rit van 7 uur, overdag. Een bewuste keuze om overdag te reizen omdat ik dan het veranderende landschap kan volgen, het wordt namelijk al een stuk groener, de Atacama woestijn laat ik achter mij.

Onderweg naar Valparaiso

Met mijn uitgedroogde gezicht (zie blog: Geen woorden voor) is het na de Aloë Vera behandeling en dagelijks smeren met gezichtscreme met vitamine C, weer goed gekomen. Ben er jaaaaren op vooruitgegaan blijkbaar. Want onlangs hoorde ik iemand over mij zeggen: "die vrouw van een jaar of 35 daar" 😄.

Nieuwe broek

Copiapó is met 1 dagje bezichtigen wel klaar, temeer omdat de musea gesloten zijn wegens onderhoud. En daarom dag 2 een dagje naar de kust: La Caldera en Bahia Inglesa. Rustige kustplaatsjes want het is laagseizoen. Veilig en leuk om een beetje te fotograferen. Bahia Inglesa heeft een prachtig wit strand, bijna caraibisch, helaas heeft de zee geen tropische temperatuur 🥶.

Bahía Inglesa

Na 2 nachten reis ik door naar La Serena. Señora Teresa vind het jammer dat ik al ga, want er is nog zoveel te doen in de omgeving van Copiapó, maar ik heb wel even genoeg Atacama woestijn gezien. En, je kunt nu eenmaal niet álles zien of ervaren.

La Serena ligt aan de kust en ik blijf er 3 nachten. Ik heb geluk en een beetje pech deze dagen. Geluk omdat ik een mooie, warme, stijle, fietstocht maak naar en in het heuvelachtige Coquimbo, met prachtig weer én ik heb geluk omdat het op de dag van mijn vertrek het weer omslaat, koud en miezer.

Coquimbo, fietstocht

Maar ook een beetje pech want ik boekte een boottour naar Reservado National Pinguinos Humboldt 🐧. Voor deze tour moet er weer om 6 uur opgestaan worden🤨. Dus wekker gezet, om half 7 opgehaald en hup, op weg naar de boot. Of... niet dus, want de kustwacht vindt de omstandigheden niet goed en we mogen niet uitvaren. Pech dus!

Elqui Valley

De touroperator biedt een andere tour aan naar Elqui Vally, en ik besluit dat aanbod aan te nemen. Ontzettend leuke tour, langs mooie vergezichten, een Pisco Sour proeverij, lekkere lunch én met een gids met veel verhalen. In het Spaans... én in het Engels voor 1 van de andere deelnemers. Zo heb ik feitelijk gratis Spaanse les, olé 🇪🇸. Een geluk bij een ongeluk🤭.

Pisco sour tour

En nu dus onderweg naar Valparaiso. Een zeer kleurrijk stadje aan de kust, ik ben benieuwd.

Xx Maris

Bahía Inglesa