Nog maar 4

30 oktober 2023 - Ushuaia, Argentinië

Nog maar 4 uur tijdsverschil, want de wintertijd is in Nederland ingegaan. Nederland voelt daardoor heel dichtbij, terwijl ik hemelsbreed 13.670 km van jullie verwijderd ben. Verder weg van Nederland zal ik deze reis niet komen.

Ushuaia

Ik ben in Ushuaia (Argentinië), de Zuidelijkste stad van de wereld. 'El Fin Del Mundo' (het einde van de wereld) is het credo hier, ik voel mij helemaal Floortje Dessing.

Achter de geranium, ná de Martial gletsjer

Ushuaia is een klein, leuk stadje dat leeft van het toerisme. Wandelen, skieën en het is dé haven van waaruit cruises naar Antartica vertrekken. Die laatste heb ik overgeslagen, mij te koud en 100% kans op zeeziek. Het skieën trouwens ook.

Badeend?

Ushuaia is klein, heeft een groot aantal (kleine) musea en vooral veel buitensportwinkels en restaurants. Het toerisme levert geld op maar het nadeel hiervan is dat er bijna geen huis meer te huren. Alles is opgeslokt door hotel-, pension- en b&b eigenaren. De Ushuaiaanen wonen noodgedwongen buiten de stad.

Straatbeeld

Wisselvallig qua weer is het wel. Dag 1 regen, grauw en grijs. Dag 2 volop zon en warm en dag 3 sneeuw en wind en daardoor ging de tour door de Beagle kanaal niet door. Ook de tour de natuur in om Bevers te spotten werd gecancelled bij gebrek aan deelnemers.

Ushuaia

Mijn tijd is opgegaan het Museo Marítimo y del Presidio de Ushuaia in de oude gevangenis. Écht een aanrader. Aan uurtjes lekker rondbanjeren in het stadje en aan een wandeling naar de gletsjer Martial.

Gletsjer Martial

Toen ik in Ushuaia aankwam was het zonnig en droog☀️. Ik verlaat Ushuaia bedekt door een laagje sneeuw❄️.

Heen- en terugweg

*Boven: heenweg. Onder: terugweg

De route (ovb) komende tijd? Terug naar Punta Arenas (Chili), door naar Puerto Natales (Chili), uitstapje naar El Calafate (Argentinië) en dan vliegen naar Puerto Montt (Chili). Je kunt de route vinden in het menu onder kaart

Xx Maris

Prachtige foto

Punta Arenas->Ushuaia, 11 uur ch40.000

Hostal Amanecer de la Bahia, ch12.000

Museo Marítimo y del Presidio de Ushuaia, arg$12.000

1. Tante Caar:
    30 oktober 2023
    Gaaf allemaal zeg!
    Overigens kan ik die map die je stuurde echt niet openen. Heel raar.
    Probeer je het nog een keer?
  2. Mariska:
    30 oktober 2023
    Ter aanvulling: Een cruise kost $13.000, maar de goedkoopste tour is $3.300. Dan ga je wel na Antarctica, maar waarschijnlijk is deze tour een grote death trap. Met die van €3300 wordt het een enkele reis. Met gratis frostbite en afgevroren ledematen, en een dronken kapitein die op een ijsschots vaart. Of stiekem een deal heeft gesloten met een lokale groep piraten. En als je dat overleeft val je ten prooi aan de ijsberen of wordt je van het dek gesleurd door een orka.
    Of je ontmoet de liefde en het wordt een gevalletje Titanic.

* Tekst met dank aan Bartsewo 🤣, behalve de laatste zin, die is van mij😋.
  3. Margaret Warmenhoven:
    31 oktober 2023
    Blijft leuk om je avonturen te volgen. Ga zo door!
  4. Joke:
    13 november 2023
    Doe maar niet en kom maar gewoon weer niet verliefd thuis dan. Het water is veel te koud joh.