De cirkel is rond .... ⭕️
17 februari 2025 - Kuala Lumpur International Airport, Maleisië
Mijn reis begon drie maanden geleden met een paar dagen Kuala Lumpur en daarna zes weken Pom Pom eiland 🏝. Mijn reis eindigt met een paar dagen Pangkor eiland 🏖 en een dagje Kuala Lumpur. En zo is de cirkel rond ⭕️.
Pangkor eiland 🏖
Dit eiland ligt op ongeveer 4,5 uur bussen ten noorden van Kuala Lumpur. Het is klein, er zijn een paar stranden en de grootste inkomstenbron zijn toeristen uit Maleisië en andere Aziatische landen en in mindere mate toeristen uit de rest van de wereld.
Er zijn restaurantjes en eetkramen in overvloed. Aanbieders van boot-, kayak-, en snorkel tours genoeg en winkels vol strandspullen en kleding. Maar geen bikini's, want die worden door de Maleisiërs niet gedragen 🧕🏾. Jammer want ik ben al zes weken op zoek naar een nieuwe bikini 👙.
Verder rijden hier meer brommers (scooters) dan fietsen in Utrecht. Je kunt ze ook huren, maar dat heb ik voor de veiligheid van anderen, én mijzelf, niet gedaan ⚠️.
Mijn homestay blijkt een megagroot appartement. Vier Slaapkamers, twee huiskamers en twee toiletten. Dat is weer eens wat anders dan een 'cel' van 2 bij 2 meter zonder raam.
Zon, zee, ztrand en znot 😪
Het strand ligt op loopafstand van mijn appartement. Het is er niet druk want ik ben er doordeweeks. Even verderop ligt een 2e strand met leuke eettentjes aan het water. Het zeewater is bijna te warm maar er is helaas niks te zien tijdens het snorkelen.
En dan ben je op zo'n lekker typisch bountyeiland, ben je ziek-ig 🙄. Hoest, nog meer hoest, snotter-de-snotter en moeoeoeoeoe. Glas halfleeg: balen. Glas halfvol: mooi excuus om voornamelijk op het strand te liggen (slapen) en een beetje te zwemmen 🏊🏼♀️.
Hoest-buddy Vincent
Op dag een kom ik Vincent tegen. Een gezellige vent uit Bordeaux. Het gesprek verloopt makkelijk en ook hij is ziek: Hoest, nog meer hoest, snotter-de-snotter en moeoeoeoeoe. Hoewel we graag willen kayakken en snorkelen, zijn we het erover eens: Op het strand liggen, zwemmen en een terrasje is het beste medicijn 💊!
Regenboogkayak 🌈
Uiteindelijk huren we toch op een middag kayaks en snorkelsetjes. Ik een kayak in regenboogkleuren en Vincent een roze/witte kayak 🛶. De verhuurder wijst een beetje vaag in de verte: daar 👆🏾 koraal en daar 👉🏾 vissen. Hmmm, zouden die twee niet samen op een plek te vinden zijn dacht ik?
Het koraal hebben we nooit gevonden. Volgens de kayak verhuurder komt dat omdat het hoog water is, uhuh 🤨. Wel hebben we twee keer een school vissen gezien. De snorkelplekken worden voornamelijk bezet door tientallen Maleisiërs die plonsen en spetteren dat het een lieve lust is 💦. Met en zonder waterschoenen lopen ze over de zeebodem. En dat gebeurt dus elke dag. Kortom, alles kaal en nauwelijks zeeleven te bekennen. In míjn optiek dan, maar ik ben verwend denk ik. Want Vincent snorkelt voor het eerst en vind het geweldig!
Hoest of niet, het was evengoed heerlijk om lekker rustig aan te doen op dit eiland voordat ik vertrek naar Kuala Lumpur en daarna naar huis 🏘.
Kuala Lumpur
De laatste dag van mijn reis ga ik de roze moskee in Kuala Lumpur bekijken 🕌. Daarna wandel ik naar botanische tuinen in Putrayaja. Maar het is té warm. Tegen de tijd dat ik er ben, is mijn motivatie gedaald naar het vriespunt ❄️, helaas helpt dat niet tegen de warmte. Ik besluit de tuinen te laten voor wat ze zijn en laat een taxi mij naar een klein winkelcentrum brengen. Even wat eten, drinken en afkoelen want er is airco en ik vertrek daarna naar een groot outletcentrum om te winkelen 🛒.
Mijn gedachte is ☺️: omdat ik veel kleding aantrek naar huis, komt er ruimte vrij in mijn rugzak voor nieuwe kleding. Dat klopt, ik koop wat kleding, een paar Vans én een bikini. Het blijkt later allemaal in mijn rugzak te passen 🎒.
Japans
Tijdens mijn reis at ik diverse gerechten uit diverse Aziatische landen. Japans ontbrak nog. Dus ik eet vandaag een vegetarisch Japans gerecht. Teriyaki met paddestoelen en héél veel knoflook 🧄🧄🧄. Dat wordt geen zoenen 😆.
Maleisische massage
Terug in het hostal besef ik dat ik nog cash over heb en dat moet op. Ik besluit wat te gaan drinken, maar realiseer mij dat een biertje hier moeilijk te vinden is 🧕🏽. Dan passeer ik een massagesalon... Bingo! Zij hebben meteen tijd, ik heb meteen geld en het daaropvolgende uur lig ik meteen lekker in de massage.
De cirkel is rond ⭕️
Het is tijd om naar huis te gaan, en dat is helemaal ok. Ik heb genoten van alles maar mijn top drie is:
- Vrijwilligerswerk bij TRACC
- Singapore
- De jungle tochten in Sabaa
Met een rugzak met herinneringen (en nieuwe kleding) én met veel energie en leuke activiteiten in het verschiet, keer ik terug naar Nederland.
Tot snel iedereen!!
Maris xx














Leuk je verhalen te lezen!
Leuk om te lezen hoe je je reis hebt meegemaakt, waar je van hebt genoten (en waarvan wat minder...yuk stinky tofu!).
Hasta luego!
Xxxxx