Pi- Pa- Paardenbloem

12 november 2023 - El Chalten, Argentinië

Paardenbloemen, wie kent ze niet? Is het een mooie plant of toch onkruid? En wie heeft er als kind niet eindeloos pluis-geblazen?

Paardenbloemetje

Ik heb er een haat - liefde verhouding mee. Mijn tuin stond indertijd vol met paardenbloemen (en blauwe druifjes). Leuk, maar een beetje teveel van het goede. Ik heb er veel tijd ingestoken om de meeste paardenbloemen te weren uit mijn tuin.

Paardenbloemenveld close up

Maar onlangs tijdens een prachtige wandeling in de omgeving van El Chaltén, zag ik velden vol paardenbloemen. Ze stonden te schitteren in de zon, in de schaduw onder een boom en piepten overal tussen de rotsblokken door. Sommige paardenbloemen stonden pal op de wind á 80 km per uur. Wát een sterke bloemen zijn het toch. Hiermee hernieuwde mijn liefde voor de paardenbloem zich. De bloemen heten in het Spaans trouwens: 'dientes de león', leeuwentanden.

Geel, geel en geel

Alleen al in Nederland zijn er meer dan 250 soorten paardenbloemen! Ze zijn dus mooi, divers én van belang voor insecten. Ze bloeien vroeg in het voorjaar en daar profiteren insecten van. Wat ik niet wist is dat paardenbloemen een voedselbron voor de kuikens van weidevogels zijn. Ze trekken insecten aan en zijn zo een restaurant op snavelhoogte voor hen. De internationale dag van de paardenbloem is de laatste zondag van april.

Paardenbloemenveld

Laten we paardenbloemen weer wat meer gaan waarderen. Ik beloof de paardenbloemen in mijn tuin wat meer ruimte te geven. In ruil daarvoor krijg ik meer hommels, vlinders en bijen in mijn tuin. Win-win.

Paardenbloem-pluis

Trouwens, paardenbloemen zijn eetbaar. Alles behalve het pluis. Die blaas je gewoon weg. Dan voel je je meteen weer even kind.

Xx Maris

*Recepten voor salade smoothie en jam, kun je hier vinden.

*Waar komt de naam Paardenbloem vandaan? Lees het hier.

1. Joke T:
    12 november 2023
    Die paardebloem toch ! Leuk Mariska die uitleg erbij. En idd geel veel geel ;)
  2. Annet:
    12 november 2023
    Ik kom in mei wel een keer bij je eten. Hier piesen alle honden erover heen, in mn tuin gaan ze altijd naar de konijnen. De melkachtige vloeistof is goed vor hun...nou dat weer ik dan niet meer. Maar ze hebben t in een mum van tijd opfredtdt...
  3. Cristina:
    13 november 2023
    Quanta sensibilidade em seu olhar, ah os dentes-de-leão, fortes e belos como são!