🛟 Solo Raften in Rio Atual 🛟

13 januari 2024 - San Rafael, Argentinië

In de weekenden heb ik geen cursussen. Dus ik besloot het weekend van 5 t/m 7 januari naar San Rafael te gaan. San Rafael ligt ten zuiden van Mendoza, met prachtige natuur in de omgeving.

Valle Grande

Aangekomen tijdens lunchtijd, ging ik als eerste op zoek naar een restaurant. Met ruim 35°, was het héél prima om lekker rond te lopen, NOT 🥵. Geen leven op straat te bekennen en de meeste winkels dicht. Siësta wordt hier serieus genomen😁. Dus, hup na de lunch, ik ook een siësta gedaan. Act like a local.

Sowieso denken mensen dat ik Argentijnse ben. Regelmatig wordt ik aangesproken om de weg te vragen, hoe laat de bus komt of gewoon om een praatje te maken: "Ook net klaar met werken?".

Blauw blauw

Via Couchsurfing kwam ik van te voren in contact met ene Sebastián en ene Bruno, beiden uit San Rafael. Sebastián leek mij een raar figuur, dus die heb ik niet meer geantwoord😆. Bruno daarentegen kwam wel aardig over. Hij stelde voor om om 18:00 uur naar het park te gaan, waar het wat koeler zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Het bleek een prima jongeman, maar niet super spraakzaam. Het gesprek verliep, euhmm, nogal rustig😆?

Dique Atual

Zo tegen 20:00 uur wilde ik eigenlijk wel wieberen, want ik wilde nog een tour regelen voor de dag erna. Hopelijk vond ie dat niet erg? Ik boekte een dagtour langs al het moois dat ten zuiden van San Rafael rijk is: Vale Grande, dique Nihuel, Canyon Atual & Rio Atual en wijnproeven bij een bodega.

Wijnproeven Valle Grande

Let vooral op het woordje langs. Want we reden langs een heleboel uitzichten en langs mooie rotsformaties. Waarbij de gids dan zei: "de rots hier links (welke van de heleboel?) .... lijkt op een: beer, aap, astronaut of hart".  Voordat je de juiste rots dan gevonden had, was ie alweer voorbij want de chauffeur reed er voornamelijk heel langzaam langs. In verband met stof mochten de ramen niet open. Dus je begrijpt, fotograferen vanuit een rijdende bus, door de, vieze ramen heen is nogal een uitdaging. Dit is de 1e keer dat ik ontevreden ben over een tour.

Rio Atual

Wat wél heel leuk was, was raften. Het raften (classe 2) kon je ter plekke boeken. Het leek mij eng, maar ik ging het tóch doen en het viel alles mee, het was juist erg leuk!

Raften Rio Atual

Ik zag er nóg een waterport, wat mij erg gaaf leek. Ze noemen het "Cool River", en het is een soort solo raften. Hiervoor ging ik de volgende dag op eigen houtje terug naar Valle Grande & Rio Atual. Met temperatuur heeft de naam "Cool River" niks te maken, de rivier is niet koud. Maar cool  is het wel!! Zie foto's😎 🛟.

Solo Raften, Rio Atual

Daarna was het tijd om terug te gaan naar Mendoza. Maar bij alle loketten blijken de bustickets naar Mendoza uitverkocht 😱 voor die dag.

Mijn 1e reactie was om via internet een overnachting te regelen. Maar op het busplatform zag ik een bus staan, klaar voor vertrek naar Mendoza. Bij navraag blijkt er nog precies 1 plek vrij te zijn, en ik mag rechtstreeks bij de chauffeur een kaartje kopen, yay 🤩.

Min of meer yay 😏.. want het is 18:00 uur, de bus vertrekt metéén, de rit duurt 4 uur en ik heb honger...

Toch de bus ingestapt, want de kans is groot dat ik anders niet meer wegkom uit San Rafael die avond. Om 22:30 was ik thuis en kon ik eten🍴.

Maris xx

Bodega bout