Wist-je-datjes Mendoza

25 november 2023 - Mendoza, Argentinië

Mendoza is té fijn om te vertrekken en daarom blijf ik nog héél even hangen in de B&B Miriam's Place gerund door Daniel. Af en toe onderneem ik iets zoals taaluitwisselingsavonden via Couchsurfing, bezoek museum MMAMM, museum Fader. Ik neem deel aan een citytour van Tours4Tips of ga koffie drinken met een Mendocino/a.

Lunchen met de Tours4Tips groep

Ondertussen leer ik van alles over de stad, de taal, de politiek en de cultuur.

MMAMM - Museun /expo

Want wist je dat goede gemalen koffie in Argentinië niet goedkoop is? Maar Daniel serveert écht lekkere goede koffie. Elke dag wordt er 's morgens een pot gezet en vaak 's avonds ook. Soms gaat die pot niet meteen op. Maar weggooien is zonde, en daarom wordt de koffie opgewarmd in de magnetron. En wist je dat dat prima smaakt☕️?

Magnetron koffie

Wist je dat Mendoza in 1860 door een aardbeving compléét verwoest werd? De nieuwe stad is herbouwd náást de oude stad. Voornamelijk laagbouw, want er was in die tijd nog geen kennis over aardbevingbestendig bouwen. De nieuwe stad heeft superbrede straten. Wist je ook dat die straten expres zo zijn aangelegd? De straat is breder dan de gebouwen hoog zijn. Bij een grote aardbeving kun je dan veilig in het midden van de straat gaan staan.

Mendoza

Wist je dat een van de grootste helden hier general José San Martín is? Hij heeft Argentinië, Chili én Peru bevrijdt van de Spanjaarden. Er zijn oa. straten, pleinen en parken naar hem vernoemd. Zo ook Parque San Martín in Mendoza. Het prachtige grote park is aangelegd na de grote aardbeving van 1860. Maar wist je dat elke laan in het park geflankeerd wordt door één soort boom? En dat de naam van de laan naar de boom vernoemd is, bijvoorbeeld: Avenida de los Palmeros of Avenida de Platanes?

Parque San Martin

Xx Maris

1. Joke:
    25 november 2023
    Wat heb je het leuk en wat een wetenswaardigheden. Leuk hoor!
  2. Marlous:
    25 november 2023
    👍🤩
  3. WINNIE:
    2 december 2023
    Doe ik soms ook, de koffie weer opwarmen in de magnetron!! Is zo gek nog niet dus!