Geen woorden voor...

6 oktober 2023 - Copiap贸, Chili

San Pedro de Atacama heeft geleverd wat ik ervan verwachtte: Onbeschrijfelijk mooie聽woestijn, landschappen, geisers, flamingos en vicu帽as馃馃Ι馃彅.

W谩t een prachtige omgeving en wat hoog en droog en warm!聽

Uiteindelijk 6 nachten gebleven en 3 tours geboekt, alledrie fantastisch.聽

Op 1 oktober: een halve dagtour naar de Tatio geisers, Machuca en聽flamingos. Moet je dan wel godvergeten vroeg voor opstaan, namelijk聽om 4:45 uur 馃槻. Maar het is alle moeite waard.聽

Geysers del Tatio

2 oktober:聽een halve dagtour naar lagunas de Cejar, een zoutmeer waarin je kunt drijven zoals in de dode zee. Met om je heen de prachtigste landschappen. Daarna naar Ojos de Salar, 2聽cenotes met zoet water. Einde van de middag聽de tour afgesloten met聽een hapje en pisco*.

*Pisco: van origine Peruaans of Chileens? Dat聽is h茅t debat tussen beide landen, zie link.聽

De laatste tour was op 3聽oktober, een hele dag: laguna Chaxa, laguna Miscanti, Socoire, salar de Atacama, met als klap op de vuurpijl: Piedras Rojas!聽脫nbeschrijfelijk聽mooie,聽pr谩chtige landschappen. Been there, seen聽that, ik kan naar huis. W谩t een emoties kan de natuur losmaken馃ス!

En dan zegt iedereen ook nog, hoe zuidelijker hoe mooier. Ik kan het mij bijna niet voorstellen.聽

Piedras Rojas

Natuurlijk ook vicu帽as 馃 en flamingos 馃Ι gezien en nog veel meer moois. Kijk daarvoor even in de foto en video albums馃槉.聽

Hostal Lackuntur聽is聽geweldig.聽Schoon, leuke聽mensen en een聽zwembadje. Maar na 6 dagen hoogte, droogte en zon vind mijn gezicht het welletjes馃ゴ. Er valt niet meer tegenop te smeren (droooog), het wordt tijd voor een wat mildere omgeving.

Museo RP Gustavo la Paige

Mijn聽laatste dag in San P. de聽Atacama vul ik met een bezoek aan聽museum RP Gustavo le Paige (archeologie) 馃憜 en een tijdelijke expo kinderkunst馃憞 (let op de titels).

Kinderkunst (let op de titels)

De reistijden zijn weer cq. 1,5 en 10 uur. Dus kies ik voor een nachtbus klasse Bus-Cama (cama=bed). En zeker de pingels 馃挼 waard, want het聽grootste deel van de 10 uur kunnen slapen.聽

Bus (Andimar) naar Copiap贸

De bus brengt mij naar Copiap贸, een rustig聽plaatsje waar geen tourist komt. En ik dus ipv een hostal (want niet aanwezig), twee聽nachten聽boek bij een聽familie thuis. Hele lieve, leuke mensen en een fijne kamer en bed.

En voor het uitgedroogde gezicht? Daarvoor snijdt se帽ora Teresa聽gewoon een stuk alo毛 vera 馃尩 uit de tuin voor mij af. Opensnijden en op je gezicht smeren, verkoelend en herstellend vermogen!

Xx Maris

Airbnb Copiap贸, Teresa 馃憣