Act like a local...🚶🏼‍♀️🚶🏻‍♂️

17 oktober 2023 - Viña del Mar, Chili

Je als een Chileen gedragen... Dat is niet echt moeilijk, het zijn namelijk aardige mensen. Chilenen zijn rustig, behulpzaam en maken graag een praatje, in verstaanbaar en semi-verstaanbaar Spaans voor mij🤭. Mijn indruk is dat zij ook ietwat gereserveerd zijn, maar volgens een insider zijn Chilenen eerder verlegen en hebben ze even tijd nodig om je te leren kennen.

Maar leuker is het om met een Chileen op pad te gaan. En dat deed ik een middag met Christian. Een aardige Chileense man van in de 40, met een passie voor fotograferen (zie Insta).

Christian

We spraken op zondagmiddag af bij de Muelle Vergara in Viña del Mar. Deze pier en de stranden eromheen worden goed bezocht in het weekend. De boulevard langs het superlange strand staat vol met eettentjes, kraampjes en kioskjes met strand- en allehande spulletjes.

Viña del Mar

Het was een uur of vier, de zon scheen volop☀️. Dus we besloten langs de boulevard te lopen, voerden leuke gesprekken, oa over fotografie (sorrie, alweer fotografie) en haalden een lekker ijsje. En ja, alle gesprekken in het Spaans ☺️.

Viña del Mar, Vergara pier

Daarna haalden we de camera's tevoorschijn. Christian wilde graag wat oefenen met portret fotografie. Dus ik was de klos🃏. Maar hij was al snel klaar en daarna gingen we voor het maken van foto's met tegenlicht /silhoutten. Het resultaat hiervan zie je in deze blog, én in het album Reñaca/Viña del Mar 14&15 oktober '23.

Portret

Voordat de zon helemaal onderging nodigde Christian mij uit om te gaan eten bij een goed visrestaurant: Stella Maris, met geweldig uitzicht op de zee, Valparaiso en 🌅.

Reñaca, uitzicht op Valparaíso

Het eten smaakte goed. Vooraf aten we Locos. Dat betekent gekkies, maar in dit geval was het een flink schelpdier. En daarna de Chupo de Jaibe (zie vorige blog). Het was een leuke middag en we blijven elkaar volgen op Instagram.

Voorafgaand aan deze afspraak bezocht ik in Viñas del Mar nog Museo Palacia Vergana

Museo Palacio Vergara

Én kwam ik wat Pelikanen tegen, en natuurlijk moest ik weer fotos maken, zie album: Pelikanen Parade. Zoek het fotograpje op en laat mij weten of jij weet hoe ik die heb gemaakt.

Xx Maris

Viña del Mar

1. Joke T:
    18 oktober 2023
    Fotograpje: geen idee! Heb je zo'n supersonische camera? Fotoshop? Fata morgana? Een pelikaan-geest?
  2. Coen:
    19 oktober 2023
    Huiskamer vraag over het fotograpje: poeh!
    Gokje (geen idee of dat kan): burst foto’s gemaakt (snel achterelkaar), vervolgens een paar weggehaald tot je er twee overhoudt. Een van de twee pelikanen vervaagd en vervolgens in die andere foto geplakt. Zoiets?
  3. Mariska:
    12 november 2023
    @Coen: creatief bedacht, en het kan vast. Niet het goede antwoord, maar je zit in de buurt.

Het is een foto gemaakt met HDR instelling (niet bedoeld voor vogels). Waarbij de camera snel een aantal foto's achter elkaar neemt en tot 1 foto maakt. Blijkbaar... krijg je dan dit grappige effect.
    Deze instellingen is vnl bedoeld voor omgevingen met (te)veel tegenlicht.