Valparaiso, paradiso? En wat is Chupo de Jaibe eigenlijk?

16 oktober 2023 - Valparaíso, Chili

Over de oorsprong van de naam Valparaíso zijn diverse verhalen bekend. Maar dat er ook het woord 'paradijs' in zit is niet voor niks.

Valparaíso is in mijn ogen een superleuke, kleurrijke en bruisende stad. Ik ben er dan ook 7 nachten gebleven en zou er nog dagen aan kunnen plakken. Ik voel me een echte Valpa, begin de weg te leren kennen en pak een bus of metro alsof ik nooit anders heb gedaan😂.

Valparaiso

Om deze week in één blog te beschrijven is een hele uitdaging. Dus ik hou het bij de volgende adviezen: 1. bezoek Valparaíso als je in Chili bent en 2. bekijk mijn foto's (dagelijkse update)😄.

Theo op bezoek 🐈‍⬛

Nou, dat schiet lekker op zo 😋 en dus kan ik vertellen over Chupe de Jaiba, een lekker en typisch Chileens gerecht: krab, brood, kaas, room. Een heerlijk gerecht voor tijdens de wintermaanden in Nederland, recept hieronder.

Chupe de Jaipa

Ingrediënten: 1 yellow onion, vegetable oil, garlic cloves, sweet paprika, cumin, shredded crab meat or chopped assorted seafood, white wine or seafood broth, soft bread, milk, heavy cream, breadcrumbs, cheese.

Voor het hele recept, klik op deze link. Provecho!

Xx Maris

Streetart

Tips Valparaíso: Tour4Tips, strand, de oude gevangenis, de cerro's, restaurant Madre Tiera, de zeeleeuwen en pelikanen op het strand bij de haven, museum palacio Barburizza, etc.

Valparaíso (meer info): wordt beschouwd als een van indrukwekkendste steden van Latijns-Amerika. De stad ligt op meerdere steile hellingen die uitkomen in de Grote Oceaan en een amfitheater vormen. In de binnenstad vindt men veel architecturaal en cultureel erfgoed uit de 19e eeuw. De historische wijk van Valparaíso staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

In 2014 verwoestte een grote brand duizenden woningen in de stad. Het historische centrum bleef echter gespaard. Nota bene: In 1851 was Valparaíso de eerste stad in Zuid-Amerika met een vrijwillige brandweer.

1. Joke T:
    16 oktober 2023
    Geweldige tips om op te volgen ;)