Een Argentijnse juntada in Nederland🍰🍴🍻

28 januari 2024 - Mendoza, Argentinië

Nog maar een paar dagen en dan verlaat ik Mendoza en vertrek naar Ecuador alwaar ik Joke en Coen tref. Samen vliegen we naar de Galapagos eilanden🏝. De laatste weken van mijn reis komen eraan🎒! Tijd om terug te blikken én vooruit te kijken.

(Wijnijs)Wijn ijs!!

Migraine

Het is een mooie reis met veel ontspanning en weinig stress. Dus regelmatig vragen jullie mij: hoe gaat het nu met je migraine?

In Chili leefde ik een tijdje lactose vrij🥛. Later kocht ik in Argentinië bij een herboreria (kruidenwinkel) kruiden om thee van te zetten, dagelijks een halve liter🌿. De lactose vrije periode, het drinken van de kruidenthee én de reis zelf heeft helaas geen invloed gehad op mijn migraine. De migraine komt, onveranderd, 2x per maand (soms meer, soms minder) 😵‍💫.

Mijn symptomen zijn onder andere: hoofdpijn, vermoeidheid, slechte concentratie, ik kan mijn bril niet verdragen, ben emotioneel en somber, onrustig én hangerig. Aanvalsmedicijnen helpen redelijk tot goed. Maar áls het kan, neem ik die dagen het liefste vrij van alles en iedereen🥸.

Onderzoek naar migraine heeft de afgelopen jaren nieuwe medicijnen opgeleverd. Hiervoor moet je een bepaald traject lopen. Je probeert een zestal medicijnen uit die niet bedoeld zijn tegen migraine, maar soms wel werken. Daarna kun je in aanmerking komen voor de medicijnen die wél specifiek tegen migraine zijn. Dat hebben de zorgverzekeraars zo bepaald. Ik zit halverwege dat traject.

Deze week start de collecteweek van de Hersenstichting🧠. Zij financieren onderzoek naar hersenaandoeningen🕵🏽‍♂️. Ik heb een digitale collectebus klaarstaan, fijn als je een eurootje wilt bijdragen💸. Deel de link gerust op social media en met je naasten.

Naar de collectebus🏃🏼‍➡️

De Hersenstichting

Een Juntada🍷🍴🥧👩🏻‍🤝‍👩🏼👩🏽‍🤝‍👨🏾👨🏿‍🤝‍👨🏼

Veel leuker om over te schrijven is over een juntada🤩. Het is een Argentijns woord voor een samenkomst met vrienden en familie (juntos= samen). Gewoon voor de gezelligheid, omdat het kan, met of zonder zwembad in je tuin. In Argentinië mocht ik naar een juntada mét zwembad🙂.

Juntada bij Claudia

Mijn eigen juntada in Mendoza is op 29 januari om afscheid te nemen van de mensen die ik in Mendoza heb leren kennen.

En nu nodig ik jullie uit voor een juntada bij mij thuis in Utrecht*.

Zondag 18 februari vanaf 14:00 uur!

En kom gerust een paar Argentijnse uurtjes later, als dat beter uitkomt, het eindigt als de laatste naar huis gaat. Ik zorg voor taart 🍰 en reisverhalen📷.

Zie ik jullie dan?

Taart en Reisverhalen

Maris xx

*Kenaustraat 37, Utrecht.

1. Joke T:
    28 januari 2024
    Yeah nog n paar dagen! Wij vermaken ons nog even in warm Santiago (helaas zonder zwembad ;) Veel plezier op je eigen juntada de 29ste!