Dierendag... 🐬

22 oktober 2023 - Punta Arenas, Chili

Op 21okt vierde ik mijn eigen persoonlijke dierendag, dead and alive ☠️. In de ochtend zou ik gaan kayaken🛶, met kans op dolfijnen.

Maar het liep (weer) een beetje anders. Met de weersomstandigheden valt hier niet te spotten namelijk. Lekker op tijd opgehaald, om 7:45, reden we met de groep naar de baai Bahia Aqua Fresca. Daar aangekomen bleken de omstandigheden niet goed voor het kayaken. Als alternatief werd een dolfijnentour op de Zodiac aangeboden.

Bahia Aqua Fresca, zodiac

Iedereen zei meteen ja, dus ik ook. Wat ik mij niet realiseerde was dat je dan met zo'n boot, heel laawaierig rond dolfijnen gaat varen. Tijdens het varen vroeg ik mij dus af of dit de dolfijnen niet enorm stoort🤔. Maar ik kon er niks meer aan doen dan genieten en proberen zo'n prachtig beest op de foto te krijgen.

Bahia Aqua Fresca

Daarna zijn Juan en ik samen naar twee musea geweest: Museo Seco Rio en Museo Maggiorino Borgatello.

Museum Rio Seco, walvis

We zagen skelletten van oa pinguins, walvissen, flamingo's, zeeleeuwen en een heel groot fossiel van een zwangere Ichtiosaurus, 200.000 jaar oud.

Museum Rio Seco, Ychtiosaur

Dit museum wordt veel bezocht door ouders met kinderen en het is heel leerzaam voor ze, want ze vertellen veel. In Museo Maggiorino Borgatello konden we maar kort blijven want het was al bijna sluitingstijd. Hier zagen we zeer oude en verstofte, opgezette dieren en op de bovenste verdiepingen veel Chileense geschiedenis, mn uit de tijd van het ontdekkingsreizen.

Museo Maggiorino Borgatello

Heel interessant allemaal en leuk om te fotograferen binnen en buiten de twee musea.

Museum Rio Seco

De avond werd gevuld met pizza, goede gesprekken en historische verhalen. Want Juan kent heel veel verhalen.

Zoals die van Sir Ernest Shackleton: Tegen alle adviezen in wilde Shakleton in 1914 op poolexpeditie. Hij had wat te bewijzen. Lang verhaal, maar ik hou het kort:  Zijn schip kwam vast te zitten in het ijs en zonk uiteindelijk. De bemanning moest het schip verlaten en zien te overleven in de extreme kou op een ijsschots. Uiteindelijk besloot Shackleton met 5 mannen op pad te gaan, en de 800 km over ijs te overbruggen om hulp te halen voor de rest van de bemanning. Dat lukte en een van de grootste reddingsacties ooit werd op touw gezet om zijn crew te redden van de ijsschots. Het duurde 3 maanden maar álle mannen werden gered. Het hele verhaal mét beelden, kun je hier nalezen. Het schip is in 2022 teruggevonden op een diepte van 3008m.

Shackleton

Advertentie, al wordt betwist of deze echt ooit geplaatst is door Shakleton.

En toen... werd ik opeens geveld door de griep🤒🤧. Hoesten, moe, barstende koppijn, koude rillingen, warme golven. Er zit niks anders op dan in bed te gaan liggen😒. Gelukkig vind Juan het prima dat ik wat langer blijf om uit te zieken. Hopelijk is het van korte duur🍊🍋🍎. Ik ben iig blij dat ik hier ben en niet in een stapelbed lig in een of ander hostal.

Juan: muchísimas gracias por t hospitalidad y buena atención!

Mijn kamer bij Juan Carlos

1. Mirjam:
    22 oktober 2023
    Hopelijk knap je snel op om verdere avonturen te beleven!!!
  2. Monique Harthoorn:
    22 oktober 2023
    Shackleton één van mijn helden. Super documentaire en goed boek!! Beterschap.
  3. Juan carlos Lopez:
    22 oktober 2023
    🥰 Estoy muy contento de que estes en mi pequeña casa. Tu compañia hace bien a mi alma. Dusha y yo estamos felices de tenerte con nosotros 🤣🤣🤣
  4. Joke T:
    22 oktober 2023
    Beterschap Maris! Idd fijn dat je bij Juan bent !