Humberstone

26 september 2023 - Humberstone, Chili

Van mijn lieve moeder heb ik voor mijn verjaardag geld gekregen en hiervan kocht ik, naast een slaapzak, een Canon EOS M50 mark II. Mijn eerste systeemcamera ooit.

Canon Camera

Kortom superblij mee, maar ook wéér meer gewicht in de rugzak. Want de slaapzak én de camera wegen samen 1500gr. Over die slaapzak een andere keer meer trouwens😉.

Goed voorbereid is het halve werk, dus volgde ik in de week voor vertrek nog even een piepkorte cursus op internet om de basis van het fotograferen te leren: de belichtingsdriehoek.

Belichtingsdriehoek

Inmiddels snap ik die helemaal, maar nu nog toepassen. Dat leer je alleen door veel te fotograferen en proberen📷. Feedback krijgen is ook leerzaam, die krijg ik van mijn tantetje Carin, die zelf fotografe is👌.

Ik kan zeggen dat de eerste foto's nogal tegenvielen😒, maar het gaat steeds beter. Ik begrijp én gebruik steeds meer instellingen en fotografeer voornamelijk in de M-stand (handmatig) want dat is meest leerzaam👩🏼‍🎓.

Nou trek ik in Chili niet te pas en onpas mijn Canon camera uit mijn tas, want dat lijkt mij nogal onveilig🥷. Dus kies ik de momenten om te fotograferen met de Canon zorgvuldig uit.

Zoals vandaag. Een bezoekje aan Humberstone (zie video) is de uitgelezen kans om van alles te oefenen:

• Hard licht buiten
  • Donkere ruimtes binnen
  • Polarisatie filter
  • Macro filters

Van te voren had ik op internet informatie opgezocht over het fotograferen met hard licht. Want met een felle zon en helderblauwe hemel, zijn je fotos snel overbelicht, te vlak en het verschil tussen donkere en lichte oppervlakken is moeilijk vast te leggen. Uitdaging genoeg dus.

Humberstone 25 sept 2023

In Humberstone (unesco wereld erfgoed) werd vanaf 1880, 60 jaar lang gewoond en gewerkt, ivm de salpeter fabrieken aldaar. De salpetermarkt is na 60 jaar ingestort en Humberstone verlaten. Het ziet een beetje uit als een spookstad, maar in werkelijkheid is het een prachtig openlucht museum geworden. Heel mooi, zeker een aanrader om te bezoeken!

Humberstone 25 sept 2023

Dus zo aangeraden, zo gedaan. Ruim 4 uur heb ik daar rondgedwaald en ben met meer dan 150 foto's teruggekomen. De foto's door mijzelf bekeken en geanalyseerd. Van Carin kreeg ik ook nog feedback en er zijn er nu nog 78 over.

Maar het belangrijkste is, ik heb gefotografeerd en genoten!

X Maris

Humberstone, 25 sept

Iquique -> Humberstone: 45 km, 1 uur

1. Tante Caar:
    26 september 2023
    Hee, dat is grappig, want moeder heeft ook ooit een bijdrage gegeven waardoor ik mijn spaargeld aan kon vullen en mijn allereerste spiegelreflex kocht. Alleen die was nog niet digitaal natuurlijk want dat is al zo’n 45 jaar geleden. Ik gebruik hem nog wel af en toe. Waarmee ik maar wil zeggen: goede investering 😉. En ik ben toch zo jaloers op die locaties, waar ik ook dagen zou kunnen ronddwalen en fotograferen. Mooie foto’s heb je gemaakt en ik wil natuurlijk alles zien als je over een heeeeele tijd weer in NL bent. X
  2. Tante Caar:
    26 september 2023
    Mijn moeder bedoel ik trouwens.
  3. Joke T:
    26 september 2023
    Gave camera Mariska! En mooie foto's! Fijn zo'n moeder :) Heb je ook je onderwatercamera nog bij je?
  4. Mariska:
    26 september 2023
    Jazeker, die heb ik ook mee 😀
  5. Coen:
    27 september 2023
    Mooi foto’s. Leuk die detail opnamen.
    Ook wel een gave plek om te fotograferen.