Vier dagen kieken in Iquique

28 september 2023 - Iquique, Chili

Na vier dagen in Iquique is het tijd om weer eens verder te gaan kieken. Maar eerst geef ik nog wat inkiekjes in Iquique.

Iquique is een gemoedelijk, rustig plaatsje aan de kust. Helaas was het afgelopen dagen bewolkt 😶‍🌫️ en geen strandweer.

Dus heb ik mij vermaakt met bezoekjes aan musea en wandelingen door de stad. En als je dan het centrum inloopt, kom je automatisch voorbij allerlei bezienswaardigen zoals vermeld in reisgidsen: Plaza Prat, Torre el Reloj, paseo patonal Baquedano en een boei (monument) die Esmaralda heet.

Iquique

Opvallend zijn de kleurige gebouwen in Chili en vele muurschilderingen. Casa Municpal de la Cultura toont politiek kritische kunst (klein, gratis). Museo Regional geeft geografische en culturele informatie vanaf de oertijd en toont hedendaagse kunst op de 2e verdieping. Gratis entree, leuk museum.

Iquique: Museo Regional

Opvallend zijn de witte straten. Zelfs op een bewolke dag doen die pijn aan je ogen😎. Gelukkig vergrijzen ze wel wat met de tijd. En...aan blinde geleide stroken geen gebrek.

Iquique

Er zijn hier leuke theehuizen en restaurantjes. Een ervan is een op Andalusie geïnspireerd restaurant: Casino España.

Iquique: Casino Español

Maar nu is het dan tijd om verder te trekken naar San Pedro de Atacama. Dé reden waarvoor ik in het noorden van Chili wilde starten. Ik verwacht/hoop op mooie landschappen, Atacama woestijn, geisers, wat flamingos, vicuñas, llamas of alpacas🦙🦩🏔⛰️.

De bussen hier zijn tot nu toe prima van kwaliteit, rijden óp tijd en elke bus geeft informatie over de naam van de chauffeur, hoe lang hij* rijdt en met welke snelheid.

Bus

*Hij, want nog geen vrouwelijke chaffeurs gezien.

Er is nog weinig afwisseling in het landschap te zien: zand, zand en zand en heel soms wat (aangelegd) groen.

Iquique ->Calama

Nog 1 klein 🫀verzakkinkje: aan mijn rugzakken heb ik smarttags hangen, zodat ik op mijn telefoon kan zien waar ze zijn. Laat de tag aan mijn grote rugzak nou onderweg opeens aangeven níet meer in mijn buurt te zijn (lees in de bus dus)😨. PANIEK .... of is het de verbinding die tekortschiet?

Dat laatste gelukkig het geval, pfieuw dat was even zweten😅!

X Maris

Iquique: Museo Regional

Iquique->Calama: 5,5 uur

Calama-> San Pedro de Atacama: 1,5 uur, 2483m

Hostal San Pedro de Atacama: Lackuntur ch13.000

1. Joke:
    28 september 2023
    Mooi verhaal weer. Mooie fotos ook. Goede doorreis weer!!!