En de Nobelprijs winnaar is .....🥇

21 december 2023 - Cafayate, Argentinië

De eerste Latijns-Amerikaanse prijswinnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur (1945) is Gabriela Mistral.

Gabriela Mistral

Mij is verteld dat zij in haar tijd niet echt werd (h)erkent in Chili. Ze vonden haar niet zo heel belangrijk, dat kwam pas later. Echter, mij viel op dat in Chili vele straten, pleinen en schoolgebouwen naar Gabriela Mistral zijn vernoemd en ze staat zelfs op het 500 pesos biljet.

500 pesos

Tijd om haar in de spotlight te zetten, dacht ik zo. Maar het bleek nogal een uitdaging om het kort te houden. Er is heel veel informatie te vinden want ze was een bezig bijtje 🐝. Ik hou het kort, maar wil je meer over haar weten klik dan op de links ín of ónderaan deze blog of google er lekker zelf op los🔍.

Mural Gabriela Mistral

Geboren als Lucila Godoy Alcayaga (1889 Vicuña, Chili) schreef zij haar hele leven onder het pseudoniem Gabriela Mistral.

Zij was docent, net als haar vader en zus. Haar formele opleiding stopte al in 1900, maar met hulp van haar zus bleef zij zich ontwikkelen en ze werkte jarenlang voor diverse scholen. In 1922 vertrok naar Mexico om te gaan werken voor het ministerie van onderwijs. Zij had een grote invloed op het hervormen van het schoolsysteem aldaar.

Naast docent was zij vooral dichteres. Haar eerste publicatie was in 1904, maar haar bekender is dit gedicht uit 1914: "Juegos Florales, Sonetos de la Muerte". Ze won naast de Nobelprijs voor de Literatuur, meerdere andere prijzen zoals onder andere de "National Literature Prize Chili" in 1951.

Zij was dus een bezig bijtje. Want naast dichteres én onderwijzeres was zij ook nog journalist, diplomaat, hoogleraar, directeur van een lyceum en consul in diverse landen. En dan ben ik vast nog wat vergeten.

Ze woonde uiteindelijk een groot deel van haar leven buiten Chili en overleed in New York in 1954.

Mural Gabriela Mistral

In de jaren '70 en '80 presenteerde de regering van Pinochet haar als toonbeeld van de ideale vrouw, zich onderwerpend aan autoriteit en de sociale orde. De perfecte heteroseksule, celibate, seksloze vrouw. Brieven die na haar dood zijn geopenbaard suggeren echter een liefde voor vrouwen. Waarbij Dana Doris haar 'levens / liefdespartner' zou zijn. Maar dit wordt door Dana Doris zelf ontkend en volgens haar hadden ze een stiefmoeder - stiefdochter relatie.

Kijkend naar de tijdsgeest lijkt het mij in ieder geval duidelijk dat zij een sterke, zelfstandige vrouw moet zijn geweest. Een vrouw die haar eigen weg ging en heeft getracht het onderwijs in het algemeen en voor meisjes in het bijzonder te verbeteren.

Hoewel ik dus zelf helemaal niet van poezie houdt 😅, ben ik wél een voorstander van goed onderwijs. En mede daarom verdient Gabriela Mistral een plekje tussen mijn blogs!

Maris xx

Ps: ik ben nog steeds in Argentinië, ook al gaat deze blog over Chili. Mijn route kun je hier volgen.

Meer over Gabriela Mistral:

Gabriela Mistral (1924): Lectura para mujeres